Είσοδος

Μοιραστείτε το

 

Εκτύπωση

Αποστολή με mail

Κατέβασμα PDF

Με αγωγό στην Πάτρα το φυσικό αέριο μέχρι το 2025

Δημοσιεύθηκε την Σάβ, 07/18/2020 - 13:42

Η Πάτρα και η Δυτική Ελλάδα μπαίνουν ξανά στον χάρτη του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, αυτή τη φορά με προγραμματικό πλαίσιο.

Η επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα, εντάχθηκε και επισήμως στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).

Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη, αφού ο αγωγός φυσικού αερίου, μπαίνει για πρώτη φορά στο  δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ και πλέον έχει μπροστά του, έναν ορατό ορίζοντα υλοποίησης για την Πάτρα και την Δυτική Ελλάδα.

Το πρόγραμμα τέθηκε ήδη σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και την Τρίτη 4 Αυγούστου, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται δύο νέα έργα επέκτασης του ΕΣΦΑ, για την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές.

Ειδικότερα, το πρώτο έργο αφορά την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου μέσω νέου κλάδου αγωγού στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας και το δεύτερο έργο, σε συνέχεια του σχετικού αιτήματος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αφορά τη διασύνδεση της πόλης της Πάτρας και της Βιομηχανικής Περιοχής (ΒΙ.ΠΕ.) Πατρών με το ΕΣΜΦΑ, με την ταυτόχρονη δυνατότητα μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και άλλων πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδα (όπως π.χ. ο Πύργος και το Αγρίνιο).

Σύμφωνα με την προκαταρτική μελέτη, το έργο αποτελείται από αγωγό υψηλής πίεσης, διαμέτρου 16’’ και μήκους 140 χλμ περίπου, ο οποίος θα ξεκινά από κατάλληλο σημείο επί του αγωγού υψηλής πίεσης προς Μεγαλόπολη. Το έργο περιλαμβάνει επίσης δύο μετρητικούς και ρυθμιστικούς σταθμούς.

Αίτημα για επιχορήγηση θα υποβληθεί στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ 2021-2027. Το έργο θα κατασκευαστεί μετά την έγκριση της επιχορήγησης.

Ο ΔΕΣΦΑ θα συνεργαστεί με τον Διαχειριστή Συστήματος Διανομής που θα αναλάβει και την κατασκευή του δικτύου διανομής στην περιοχή.

Ο ΔΕΣΦΑ θα συντονιστεί με τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ) που θα αναλάβει την κατασκευήτου δικτύου διανομής στην περιοχή. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 85 εκατομμύρια ευρώ.

Η τελική επενδυτική απόφαση για την έναρξη του έργου, τοποθετείται χρονολογικά, τον Δεκέμβριο του 2021, η έναρξη λειτουργίας του αγωγού, τον Δεκέμβριο του 2024 και η ένταξη στο σύστημα του ΕΣΦΑ, τον Μάρτιο του 2025.

Το έργο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την περιοχή, με σημαντικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες, την προστασία του περιβάλλοντος και  την ανταγωνιστικότητα της τοπικής βιομηχανίας.

Η χρηματοδότησή του θα γίνει από ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ ή δάνειο και με πιθανή επιχορήγηση  (υπόθεση επιχορήγησης 50%).

Πρόκειται για επενδύσεις που θα συμβάλλουν ενεργά στην επίτευξη των στόχων του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού για την απολιγνιτοποίηση, όπως έχει ανακοινωθεί από την ελληνική κυβέρνηση.

Επίσης, στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, περιλαμβάνεται και ο πρώτος Πιλοτικός  Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα, προϋπολογισμού 6,5 εκ. ευρώ, για την τροφοδότηση περιοχών με βυτιοφόρα, μεταξύ των οποίων και η Δυτική Ελλάδα. Ο σταθμός βρίσκεται υπό κατασκευή με ορίζοντα υλοποίησης τον Σεπτέμβριο του 2021.

Η κατασκευή του πιλοτικού σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου από καταναλωτές περιοχών όπου δεν έχει αναπτυχθεί το δίκτυο μεταφοράς (π.χ.  νησιά, Δυτική Ελλάδα) καθώς και ως καύσιμο στη ναυτιλία  (πλοία με καύσιμο ΥΦΑ στο λιμάνι της Πάτρας).

Ένα παράλληλο έργο που προβλέπεται να εξυπηρετήσει και την μεταφορά LNG στο λιμάνι της Πάτρας, είναι η κατασκευή της νέας προβλήτας Small Scale LNG στον Τερματικό σταθμό Ρεβυθούσας που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2022.

Η νέα προβλήτα θα πραγματοποιηθεί στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας και θα εξυπηρετεί τη φόρτωση ΥΦΑ σε πλοία μικρής κλίμακας (1.000 m3 και έως 28.000 m3).

Τα μικρότερα πλοία θα εφοδιάζουν άλλα πλοία που κινούνται με LNG (πλοία μεταφοράς φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, Ro-Pax), στο λιμάνι του Πειραιά κυρίως και ενδεχομένως σε άλλους λιμένες.

Τα μεγαλύτερα πλοία θα προμηθεύουν δορυφορικές αποθήκες ΥΦΑ και σταθμούς διανομής σε άλλους λιμένες της Ελλάδας (όπως στην Πάτρα, όπως προβλέπεται στο πρόγραμμα Poseidon Med II), καθώς και νησιά μέσω εικονικών αγωγών.

Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

«Ένα νέο μεγάλο κεφάλαιο ανοίγει, μια νέα ενεργειακή εποχή ξημερώνει για τη Δυτική Ελλάδα. Το επικαιροποιημένο σχέδιο ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ, που προβλέπει την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης προς την Πάτρα, συνιστά τη δικαίωση μίας προσπάθειας οκτώ μηνών, που έγινε αθόρυβα αλλά μεθοδικά και επί της ουσίας, ζωντανεύει και πάλι το μεγάλο όραμα της έλευσης φυσικού αερίου στην περιοχή, μέσω αγωγού.

Ένα σχέδιο που αδίκως πάγωσε το 2011, το επαναφέραμε στο προσκήνιο και το ζωντανεύουμε. Αποδεικνύοντας ότι δεν στεκόμαστε μόνο στο LNG και στα τοπικά δίκτυα της Πάτρας, του Αγρινίου και του Πύργου που όπως πολλές φορές έχουμε πει, αποτελούν μόνο το πρώτο βήμα. Ο μεγάλος μας στόχος είναι το φυσικό αέριο να φτάσει σε κάθε σπίτι, σε κάθε επιχείρηση, προς όφελος κάθε πολίτη της Δυτικής Ελλάδας».

Σε αυτή τη δήλωση προέβη ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, μετά την κοινοποίηση του νέου δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ, που τίθεται σε διαβούλευση.

Σημειώνεται πως η μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο όταν, εκτός από την προώθηση του σχεδίου των τοπικών δικτύων με χρήση LNG, o Περιφερειάρχης ζήτησε τεκμηριωμένα και κοστολογημένα την επανεξέταση του ζητήματος διασύνδεσης της Δυτικής Ελλάδας μέσω αγωγού από την Κόρινθο προς την Πάτρα. Αίτημα που κατέθεσε στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, το οποίο και έγινε αποδεκτό.

Ακολούθησαν  διαδοχικές συναντήσεις του Αντιπεριφερειάρχη Επιχειρηματικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας,  Φωκίωνα Ζαΐμη, ο οποίος ήρθε σε επαφή με όλους τους αρμόδιους φορείς και τις εταιρείες, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΑ και ΔΕΠΑ, κάνοντας συγκεκριμένες προτάσεις για τη σύνδεση της Βιομηχανικής Περιοχής της Πάτρας και της πόλης με το φυσικό αέριο,  μέσω επίγειου αγωγού, ώστε να διασφαλίζονται ικανές ποσότητες αερίου αλλά και ασφάλεια στην μεταφορά.

Από την πλευρά του, ο κ. Ζαΐμης, τόνισε: «Τα όνειρα ενίοτε μπορούν να γίνουν και αλήθεια, όταν υπάρχει θετική δράση και συγκροτημένη προσπάθεια. Όλο το προηγούμενο διάστημα, μέσα από διαδοχικές συναντήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς φτάσαμε σε ένα αποτέλεσμα που είναι απολύτως θετικό. Και όχι μόνο γιατί επαναφέρει στο προσκήνιο τον αγωγό φυσικού αερίου με αποτέλεσμα να συντρέχουν πλέον οι προϋποθέσεις διασφάλισης ικανών ποσοτήτων αερίου και ανάπτυξης ολοκληρωμένων δικτύων, αλλά γιατί αποδεικνύει πως η Δυτική Ελλάδα διαθέτει τεράστιες δυνατότητες πάνω στις οποίες μπορεί να στηριχτεί για να διαμορφώσει ένα μέλλον αντάξιο των προσδοκιών των πολιτών της. Οι επενδύσεις στην ενέργεια αποτελούν πυλώνα ανάπτυξης της Δυτικής Ελλάδας.»

 

Μοιραστείτε το στα κοινωνικά δίκτυα

Γραφτείτε στο Newsletter του ΣΕΒΙΠΑ

Βρείτε Πληροφορίες του Συνδέσμου

Εικόνα από τις Εγκατεστημένες Επιχειρήσεις ΣΕΒΙΠΑ

Εγκατεστημένες Επιχειρήσεις

Δείτε τον κατάλογο με τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις του συνδέσμου ΣΕΒΙΠΑ

Κατάλογος

Η ιστορία του συνδέσμου

Διαβάστε όλη την ιστορία του συνδέσμου από την ίδρυση του μέχρι και σήμερα

Ιστορία

Επικοινωνήστε με τον συνδέσμο

Επικοινωνήστε με τον σύνδεσμο ΣΕΒΙΠΑ χρησιμοποιώντας την φόρμα επικοινωνίας

Επικοινωνία

Συχνές Ερωτήσεις

Βρείτε όλες τις πληροφορίες που ψάχνετε και απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις του συνδέσμου ΣΕΒΙΠΑ

Συχνές Ερωτήσεις

Εκδηλώσεις Συνδέσμου ΣΕΒΙΠΑ

Δείτε το ημερολόγιο των εκδηλώσεων που διοργανώνει ο σύνδεσμος ΣΕΒΙΠΑ

Εκδηλώσεις

Γραφτείτε στο newsletter του ΣΕΒΙΠΑ

Λάβετε πρώτοι τα τελευταία νέα και τις ειδοποιήσεις του συνδέσμου στο email σας αυτόματα